روشنا گاه

گام های روشن به سوی آگاهی

از میان تقدیس و تخریب آیت الله خمینی

  • علی کهن مو
  • يكشنبه ۲۱ خرداد ۰۲
  • ۱۵:۵۳

۶۰ سال از آغاز جدی حرکت آیت الله خمینی علیه حکومت شاه و ۴۴ سال از پیروزی انقلاب میگذرد. هنوز که هنوز است از اهمیت بررسی نقش این شخصیت بزرگ در سرنوشت ایران کاسته نشده است. این روزها که سالگرد درگذشت اوست حرف و حدیث درباره اش بسیار است. پیچ رادیو ایران را که باز می کنی میشنوی سالروز عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه. کانال شبکه های فارسی زبان خارج نشین را روشن می کنی تیتر زده است سالمرگ خمینی عامل بدبختی ایران.

 

آیت الله خمینی

 

 در یک گروه بندی می توان نظرات را سه دسته کرد. دسته اول که من آن را دسته تقدیس نام گذاشته‌ام عزیزان دلباخته انقلاب و آرمان‌های امام خمینی اند. این دسته امام خمینی را نه فقط به اسم و عادت بلکه به معنای واقعی آن «امام» میشناسند. شخصیتی وارسته، خوش فکر و با پشتکار که توانست رژیم ستم‌شاهی را کنار بزند و شعار های «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» را برآورده کند. «مجاهد و مظهر شرفی» که ایران را پس از هزاران سال پادشاهی به جمهوری رساند و رای مردم ولایتمدار را ارج گذاشت. امامی که هم اسلام را اعتلا بخشید، هم نظامی شکست ناپذیر و منحصر به فرد و در راه رشد بنا نهاد که قرار است به انقلاب مهدی بپیوندد.

 

دسته دوم یا تخریب چی ها دوستان ضد انقلاب و ضد جمهوری اسلامی و ضد هر چه که به آنها مرتبط است و به طور ویژه مخالف گفتار و کردار «سرکرده انقلابیون» یعنی خمینی هستند. با نسبت دادن انواع ناسزاهای ملایم تا شدید به او (که من از طرح آنها معذورم)، خمینی را فردی می دانند که دین مردم ایران را با وعده و وعیدهای پوچ مانند آب و برق مجانی فریب داد و دیکتاتوری جمهوری اسلامی را بنا نهاد. حکومتی بی پایه که برخلاف «اعلی‌حضرت شاهنشاه»، هیچ کارنامه درخشانی برای عرضه ندارد. او و جانشینان و زیردستانش برای اهداف پلید خود کشوری را که داشت «دروازه‌های پیشرفت و تمدن» را یکی بعد دیگری می پیمود به قعر فلاکت کشاندند.

 

اما راه سوم در مواجهه با آیت‌الله خمینی چیست؟ راه سوم روشی منطقی و معتدل برای شناخت و ارزیابی اوست. منطقی از این لحاظ که از شواهد و مدارکی که در تاریخ انقلاب و آثار مکتوب و شفاهی و فیلم ها و … وجود دارد نتایج عاقلانه گرفت. و معتدل به این معنا که پرده حب و بغض شدید را کنار زد و با شنیدن نظرات این سو و آن سو و تحلیل حتی الامکان منصفانه این شخصیت تاثیرگذار را قضاوت نمود. من تلاش دارم تا در این دسته سوم قرار گیرم. شما چطور؟