روشنا گاه

گام های روشن به سوی آگاهی

مناظره ای درباره مسئولیت آقای خامنه ای

  • علی کهن مو
  • پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۰۲
  • ۱۵:۵۲

چند شب پیش مناظره ای آنلاین بین آقای علی علیزاده فعال رسانه ای و تحلیلگر سیاسی و آقای مهدی نصیری روزنامه نگار و مدیر سابق روزنامه کیهان و هفته نامه صبح برگزار شد. موضوع مناظره این بود: آیا آقای خامنه ای مسئول وضع موجود است؟ آنچه از طرفین نقل می شود دقیق نیست و بیشتر نقل به مضمون است.

 

 

آقای علیزاده نظرش این بود که ایران دارای حکومتی متکثر است و رهبری همه کاره نیست. سپاه، بازار، تکنوکراسی، احزاب و ... در قدرت سهیم اند. پس آقای خامنه ای این فضا را ندارد که هر کاری دلش خواست انجام دهد. و مشکلات کشور از جای دیگری نشأت می گیرد.

او همچنین می گفت، باید رویکردها و روند کلی جمهوری اسلامی و مواضع رسمی آن را دید و ارزیابی کرد؛ نه حرف یک امام جمعه یا مدیر گوشه و کنار. این موارد جزئی به رهبری ربطی ندارد. و نیز اذعان داشت که رسانه هایی خارجی و داخلی هم هستند که این حرف ها را غرض ورزانه بازتاب داده و در بوق و کرنا می کنند.

برای ادامه کلیک کنید:

او ادامه داد هر کس که از دایره قدرت در ایران خارج می شود، ]چون دیگر سهم ندارد[ معترض نظام می شود. در حالی که الان وضع دموکراسی بهتر از دهه شصت زمان امام است. در مدت رهبری جدید چند انتخابات خوب داشته ایم.

مشکلاتی مانند تورم و فساد در سیار کشورها هم وجود دارند. هیچ حکومتی در جهان بی اشکال و ایده آل نیست. ما هم مثل آنها. اما بر خلاف قاجار و پهلوی، در جمهوری اسلامی ایرانیان توانستند برای اولین بار «دولت-ملت» بسازند.

همه نظام های سیاسی به مردم شان امید می دهند. آمریکا هم با وجود مشکلاتی که دارد این کار را می کند. رهبر و مسئولان ایران هم باید امید دهند. ایران ما برخلاف گذشته، الان در منطقه قدرت مستقل بزرگی شده است.

پروژه آقای خامنه ای برای ایران 1. تقویت نظامی 2. ارتقای امنیت ملی 3. ممانعت از خلع سلاح ایران و 4. پیشگیری از ادغام ایران در نظم جهانی غربگرا بوده است. به جای این ادغام، ایران کنار چین و روسیه در تشکیل نظم جدید جهانی سهم بسزایی دارد. ملت ایران 500 سال خواهان چنین حکومت و چنین قدرتی بوده. عباس میرزا، مصدق و استقلال خواهان ایران چنین قدرتی برای ایران می خواستند.


آقای نصیری ضمن اشاره به فواید گفت و گوی دوستانه گفت: وضعیت ایران بحرانی است. نظام دیگر نه «جمهوری» و نه «اسلامی» است. به خاطر سلب آزادی مردم و سرکوب خواسته هایشان، تورم، فساد، فرسودگی زیرساخت ها، نا امیدی مردم، دو قطبی های زیانبار اجتماعی مثل همین قضیه حجاب ...

او ادامه داد: آقای خامنه ای مسئول مشکلات کشور است. و ولایت مطلقه فقیه جدی ترین معضل ساختاری جمهوری اسلامی است. از همان ابتدای انقلاب این مشکلات بود اما در انتخابات اخیر مجلس و ریاست جمهوری، نظارت استصوابی و مهندسی انتخابات بسیار بد بود. آقای خامنه‌ای دارای اختیارات بسیار است. اگر نمی‌تواند کار کند اختیارات را به سایر قوا واگذار کند. تا این بهانه نباشد که موانع سر راه‌ش هست یا به حرف‌ش گوش نمی‌دهند.

آقای خامنه ای مدعی یک نظام مطلوب و عالی است که الگوی بقیه است و تنها کمی اشکالات دارد. حکومت خود را با حکومت علوی قیاس می کند. حکومت با ادعای گزاف مدعی حکومت اسلامی است. طرفداران می‌گویند رهبری نماینده خدا روی زمین است و گوشش به دهان امام زمان است. این که «امید به مردم ایران برگشته» یا «ایران قدرت منطقه ای است» را با صدای بلند در مترو بگویید تا متوجه شوید واکنش مردم چیست.

چهل و چند سال است که وعده وضع بهتر می‌دهید و هر سال دریغ از پارسال. کدام حکومت مطرح است که بیش از چهل سال تورم دورقمی دارد؟ کدام حکومت با زنانش این‌گونه تحقیرآمیز برخورد می‌کند؟ آقای خامنه‌ای سر این موضوع حجاب مقصر است. یا مثلاً در رابطه با پرونده های فساد برای برخورد با بعضی مفسدان حمایت لازم را نشان نمی دهد.

---

این بخشی از سخنان تأمل‌برانگیز این دو نفر بود. موارد دیگری هم در ادامه بیان شد که پیشنهاد می‌دهم ببینید. و به جاهایی که مناظره خوب متأسفانه تبدیل به تهمت و توهین‌های بی‌جهت می‌شود هم دقت کنید.
برای خودم آموزنده بود. من بیشتر با آقای نصیری موافق بودم. با این که موضوع افزایش قدرت نظامی و منطقه‌ای ایران حقیقت دارد و به قول آقای علیزاده خارجی‌ها آن را اذعان می‌کنند؛ اما در بسیاری از دیگر موضوعات جمهوری اسلامی مشکلات بزرگی دارد. یا در مورد انتخابات خوب و مشارکت مردم در تاریخ جمهوری اسلامی حق با آقای علیزاده است ولی در خصوص آخرین انتخابات ها خیر.
آقای علیزاده می‌گوید حالا که توسعه نظامی پیدا کرده‌ایم تحت هدایت رهبری برای توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی تلاش کنیم و در برابر دشمن تسلیم نشویم. به طور کلی گفته بدی نیست و «امنیت» زمینه لازم برای توسعه است. اما دو مشکل دارد: ۱. بسیاری ایرانیان نا امید بوده و معتقد به رهبری نیستند که تحت هدایت او عمل کنند. ۲. این بها دادن بیش از حد به توسعه نظامی-امنیتی به نظر کار دست حکومت داده و برای توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی عقب‌افتادگی عظیمی ایجاد کرده.
آقای علیزاده همچنین گفت ایران تحریم را دور زده، اخیرا صادرات خوبی داشته و به ثروت دست یافته. مردم باید بروند پول‌شان را از حلقوم بعضی خواص فاسد و شرکت‌ها بیرون بکشند. این موضوع هم ممکن است تا حدی صحت داشته باشد ولی اصلاح مسیری که پول کشور به دست مردم برسد با حکومت است نه با شخص شخص مردم! و باید نتایج این خنثی سازی تحریم‌ها را مردم حس کنند.
موضوع اصلی سر مسئولیت رهبری بود، می‌شود گفت چون او اختیارات فراوان دارد، مسئولیت‌ش هم بالا است و نمی‌توان این همه مشکلات را فقط به پای دیگر مسئولین همچون رئیس جمهور، مجلس، مدیران کل و ... (چه سابق چه فعلی) ریخت. هر کس به سهم خودش مقصر وضع موجود است.

  • نمایش : ۳
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی