روشنا گاه

گام های روشن به سوی آگاهی

کتاب نبرد قدرت در ایران

  • علی کهن مو
  • دوشنبه ۲۹ آذر ۰۰
  • ۲۱:۱۰

کتاب‌دوست، قسمت سوم

🔹‌نام کتاب: نبرد قدرت در ایران
🔸نویسنده: محمد سمیعی
🔹نشر نی
🔸سال انتشار: ۱۳۹۶

 

کتاب نبرد قدرت در ایران با معرفی علی کهن مو

 

یک کتاب جامع و مفید برای فهم چگونگی به قدرت رسیدن روحانیت و سیر تاریخ معاصر ایران تا انقلاب.

گروه‌ها و نیروهای سیاسی موثر در ایران در هر دوره به خوبی معرفی میشن؛ به همراه مثال‌های واضح و جالب از ویژگی‌های هر گروه و اتفاقات مهمی که رقم میخوره.

به این‌ها اضافه کنید نگاه غیرمتعصبانه، چندجانبه و نظریه‌پردازانه نویسنده در تحلیل وقایع که رنگ علمی خوبی به اثر میبخشه.

 

لطفا برای مشاهده فیلم معرفی این کتاب، به پست اینستاگرام بنده مراجعه کنید:

https://www.instagram.com/p/CXS_K9it0Ki


شما نظرتون چیه؟! چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟

به مناسبت روز پژوهش

  • علی کهن مو
  • يكشنبه ۲۸ آذر ۰۰
  • ۲۰:۱۳

پژوهش دنبال کردن یک سوال تا رسیدن به پاسخ آن است. سوالی که از دل مشکلات جامعه، ذرات ریز نادیدنی، بدن پر رمز و راز انسان، کره زیبای زمین، عمق کهکشان‌ها، گوشه‌های ذهن آدمی یا ... جلوه کرده و پژوهشگر را کنجکاو می‌کند که جوابش را بیابد.

پژوهش لذت بردن از مسیر است و چشم امید داشتن به آینده که همان پاسخ باشد. شاید این پاسخ گرهی از کاری بگشاید، شاید زندگانی ما را چشم‌نوازتر و آسوده‌تر کند.

پژوهشگر «آدم» است؛ نیاز به بودجه دارد، نیاز به انگیزه دارد، نیاز به آرامش نسبی دارد، نیاز به محیط مساعد دارد، نیاز به مسئولان حمایت‌کننده دارد، نیاز به همکاران و راهنمایان خوب دارد، و نیاز به درک متقابل جامعه دارد.

جامعه باید بداند که پژوهش امری بسیار مهم است؛ چراکه در هر حوزه‌ای دنبال مشکل می‌گردد تا آن را حل کند. اگر او نباشد گام اول حل مسئله برداشته نمی‌شود.

پژوهشگر نسبت به چاله‌ها و چاه‌ها بی‌تفاوت نیست؛ بلکه دلسوز است. و در کنار دلسوزی، مطلع است. می‌داند که از چه طریق دنبال حل مشکل برآید. گرچه خطا دارد اما سعی دارد از مهارت و علمش خوب استفاده کند. نمی‌خواهد مثل برخی، برای درست کردن خم ابرو، چشمی را کور کند.

پژوهشگر هم باید بداند که محور کارش به معنای واقعی کلمه بهتر است پژوهش بماند. پول، شهرت و مقام خطر آلوده‌کنندگی دارند و این آلودگی چه بسا پاسخ واقعی سوال را بپوشاند. پس یک هنر پژوهشگر این است که کارش را پاکیزه نگه دارد.

دیگر این که پرسش‌های منتظر پاسخ، زیادند اما همه اولویت و فوریت یکسان ندارند. هنر دیگر پژوهشگر همین است که خوب مسائل مهم را انگشت بگذارد و وقت خود را چنان مدیریت کند که صرف موثرترین‌های حوزه پژوهشی‌اش شود.

و باز،
روز پژوهشگر بر همه اهالی راستین پژوهش مبارک